معرفی سامانه مودیان

معرفی سامانه مودیان

فهرست محتویات

سامانه مودیان چیست؟ چگونه می‌توان در این سامانه ثبت‌نام کرد؟ بیشتر افراد زمانی که با این نام مواجه می‌شوند، اولین سؤالی که برایشان پیش می‌آید این است که سامانه مودیان چیست؟ در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت با آن روبه‌رو بوده؛ بهبود شیوه مالیات ستانی است. سامانه مودیان، یکی از سازوکارهای دولت ایران است که به‌منظور یکپارچه‌سازی امور مربوط به مالیات کسب و کارها و ارتباط بهتر مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور، ایجاد شد. در این میان شرکت به اندیش نیز نرم افزار سامانه مودیان را به سیستم یکپارچه خود افزوده تا شما بتوانید بدون واسطه فاکتورهای فروش خود را به سامانه مودیان اداره دارایی منتقل و بازخورد این سامانه در فاکتورهای سیستم یکپارچه به اندیش ثبت و دریافت نمایید.

تمامی افرادی که دارای کسب ‌و کارهای صنفی و غیر صنفی و یا اشخاص حقوقی هستند؛ باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند؛ بنابراین اگر در ایران مشغول کار هستید و در مورد این سامانه اطلاعات کافی ندارید، بهتر است هرچه زودتر با آن آشنا شوید. در این مقاله به معرفی کامل سامانه مودیان، نحوه ثبت‌نام و هر چیزی که لازم است بدانید؛ پرداخته‌ایم.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان یک سامانه الکترونیکی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اداره می‌شود. بلافاصله پس از ثبت‌نام در این سامانه، کارپوشه‌ای به مشمولان مالیاتی اختصاص داده می‌شود. آنها می‌توانند از طریق این کارپوشه اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را با سازمان امور مالیاتی کشور تبادل کنند. همچنین امکان بارگذاری صورتحساب‌های الکترونیکی توسط فروشندگان و تأیید آن توسط خریدار نیز وجود دارد.

درواقع افرادی که در سامانه مودیان ثبت‌نام می‌کنند؛ ملزم به انجام تکالیفی مانند ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی، پرداخت مالیات و دیگر قوانینی هستند که سازمان امور مالیاتی کشور درنظر گرفته ‌است. صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی اگر از ثبت‌نام، ایجاد کارپوشه و ارسال صورتحساب‌ها اجتناب کنند، مشمول جریمه عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان و یا عدم ارسال خواهند شد.

مودیان مالیاتی

مودیان مالیاتی چه کسانی هستند؟ احتمالاً پس از خواندن مطالب بالا، این سؤال ذهنتان را درگیر کرده باشد. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم مودی مالیاتی به هر شخصی گفته می‌شود که در سازمان امور مالیاتی کشور، یک پرونده به او تعلق گرفته است. افرادی که دارای پرونده هستند، مشمول نظام مالیاتی می‌شوند و موظف به انجام تکالیف تعیین‌شده و یا پرداخت مالیات هستند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

با توجه ‌به قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند.  مشاغلی که مشمول ثبت‌نام در سامانه هستند، شامل:

  • شرکت‌های حقوقی مانند شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی خاص و….
  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمد منحصر به خود را دارند؛ مانند مشاغل خریدوفروش خانه، ارائه خدمات، فروشگاه‌ها و…
  • فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌ و کارهای خانگی
  • خیریه‌ها، بنیادها و تمام مراکزی که در دسته اماکن غیرانتفاعی قرار می‌گیرند.
  • افرادی که در مناطق اقتصادی ویژه مشغول به کار هستند؛ مانند شهرک‌های صنعتی

چه کسانی نباید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند؟

با وجود اینکه بیشتر افراد شاغل در کشور موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند، ثبت‌نام برخی افراد در این سامانه ضرورتی ندارد.

شرکت‌های تعاونی، افرادی که صاحب کارگاه‌های صنایع‌دستی و فرش‌های دستباف هستند؛ نیازی به ثبت‌نام در سامانه مودیان ندارند. علاوه بر این مشاغل، تمام کسانی که در فعالیت‌های کشاورزی، پرورش ماهی، صیادی، پرورش زنبور عسل و… مشغول هستند، مجبور به ثبت اطلاعات خود نیستند. افرادی که خدماتی معاف از مالیات ارزش ‌افزوده ارائه می‌کنند نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

البته این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است برخی مشاغل نیاز به ثبت‌نام در سامانه مودیان نداشته باشند؛ اما این امر، آن‌ها را از انجام تکالیف مالیاتی تعیین شده توسط دولت معاف نمی‌کند.

نحوه ثبت‌نام در سامانه مودیان

برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی همانند هر سامانه الکترونیکی دیگری در کشور، باید مراحل مختلفی را انجام دهید و مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کنید. در ادامه نحوه ثبت‌نام و مراحل آن را شرح داده‌ایم.

مراحل ثبت‌نام در سامانه مودیان

ثبت‌نام در سامانه مودیان 4 مرحله اصلی دارد. این مراحل شامل:

1.ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده

اولین گام برای ثبت‌نام در سامانه مودیان، تشکیل پرونده است. اگر هنوز اقدامی برای تشکیل آن نکرده‌اید؛ می‌توانید با رفتن به سایت gov.ir پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید.

2.دریافت گواهی امضای الکترونیک

برای تکمیل این گام باید به سایت www.gica.ir بروید. پس از ورود به این سایت گزینه ((درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک)) را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کنید و مراحل احراز هویت را تکمیل کند. در آخر، کد رهگیری که به شما داده می‌شود را به مراکز پیشخوان دولت ببرید و گواهی خود را دریافت کنید.

3.دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی امکان تبادل اطلاعات بین مودی و سازمان مالیات را می‌دهد. برای دریافت شناسه، ابتدا به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس وارد پرونده خود شوید و گزینه شناسه یکتای حافظه مالیاتی را انتخاب کنید. پس از بارگذاری گواهی امضای الکترونیک و گذراندن چند مرحله دیگر، شناسه شما بر روی صفحه‌ نمایش داده می‌شود.

4.دریافت شناسه کالاها و خدمات

شناسه کالاها و خدمات به دو بخش اصلی عمومی و اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شود. شما می‌توانید از طریق stuffid.tax.gov.ir نسبت به دریافت شناسه کالاها و خدمات اقدام کنید. توجه داشته باشید برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی، دریافت شناسه کالاها و خدمات ضروری است.

قوانین سامانه مودیان

همه اشخاصی که در سامانه مودیان ثبت‌نام می‌کنند موظف به رعایت مقرراتی هستند که سازمان امور مالیاتی کشور برای آنها در‌نظر گرفته است. ((قانون پایانه‌های فروشگاهی و صورتحساب الکترونیکی))، دو قانونی هستند که در این بخش از مقاله به توضیح مختصری در مورد آنها پرداخته‌ایم.

قانون پایانه‌های فروشگاهی

قانون پایانه‌های فروشگاهی مربوط به بازگشت و مرجوع کالاها پس از خرید است. با توجه به این قانون باید شرایط مرجوع کالاها به‌گونه‌ای باشد که به تمام حقوق مشتریان توجه شود. شرایطی که در قانون پایانه‌های فروشگاهی تعیین می‌شود  مواردی مانند مهلت زمانی برای بازگشت کالا، نحوه ارجاع‌دادن کالا مانند بسته‌بندی آن، هزینه‌های بازگشت و… را در برمی‌گیرد.

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب مالیاتی هر فرد دارای شماره اختصاصی و اطلاعاتی است که در حافظه مالیاتی مربوط به شغل او، ذخیره می‌شود. شماره و اطلاعات مندرج بر روی صورتحساب، با توجه به نوع کسب و کار افراد توسط سامانه مودیان تعیین می‌شود. همه مودیان موظف به ارسال این صورتحساب در زمان مشخص هستند.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحساب الکترونیکی نوع دوم و صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، 3 نوع صورتحسابی هستند که توسط سازمان مالیات تعریف شده‌اند. اینکه موظف به ارسال کدام یک از آن‌ها هستید؛ توسط کسب و کارتان تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است ارسال صورتحساب برای همه مشاغل(حتی مشاغلی که مشمول ثبت‌نام در سامانه مودیان نمی‌شوند) ضروری است و در صورت عدم ارائه آن، فرد خاطی توسط سازمان مالیات کشور جریمه خواهد شد.

معرفی سامانه مودیان شرکت به اندیش

نرم افزار سامانه مودیان شرکت به اندیش نرم افزاری برای انتقال بدون واسطه فاکتورهای فروش به سامانه مودیان اداره دارایی و ثبت بازخورد این سامانه در فاکتورهای سیستم یکپارچه به اندیش است. برخی از قابلیت های نرم افزار سامانه مودیان شرکت به اندیش:

  • امکان انتخاب فاکتورهای مورد تایید جهت ارسال به سامانه
  • ثبت شناسه یکتا در فاکتور
  • امکان ابطال فاکتورهای ارسالی
  • ویرایش فاکتورهای ارسال شده با رعایت قوانین
  • ارسال مجدد فاکتورهایی که وضعیت ارسال قبلی آنها نامشخص مانده است
  • ارسال فاکتورهای مرجوعی

جمع‌بندی

راه‌اندازی سامانه مودیان، یکی از راهکارهای مفید سازمان امور مالیاتی کشور بوده که تاکنون بسیار مؤثر واقع شده است. مودیانی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند علاوه بر ارتباط راحت با سازمان مالیاتی و انجام سریع کارهای خود، از مزایای دیگری نیز بهره‌مند می‌شوند؛ بنابراین اگر هنوز اقدام به ثبت‌نام در سامانه مودیان نکرده‌اید، با مطالبی که در این مقاله در اختیار شما قرار گرفت، به‌راحتی می‌توانید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنید. شما با استفاده از سامانه مودیان شرکت به اندیش می‌توانید به سادگی و بدون واسطه و هزینه اضافه، فاکتورهای فروش خود را به سامانه مودیان اداره دارایی منتقل و بازخودرهای آن را در فاکتورهای سیستم یکپارچه به اندیش ثبت نمایید.